Risktvåan eller halkbana eller halkkörning är mer praktiskt inriktad. Den gör dig medveten om riskerna med bilkörning på olika underlag och varierande hastigheter. Genom utbildningen får du uppleva hur olycksrisken har samband med hastigheten och förarbeteende. Det ger dig kunskap om vanliga olyckssituationer och insikt i möjligheterna att undvika riskerna samt hastighetens betydelse vid trafikolyckor.

En godkänd riskutbildning är giltig i 5 år.

Både del 1 och 2 måste vara genomförda och godkända innan kunskapsprov och körprov genomförs.

Vi har fått godkånnt tillstånd att utbildar våra elever via körskolan. Från och med 8 December 2017 kommer Mani Samei jobbar som extern lärare i storaholm 3 gånger på månad och ubildar båda Svensk talande och Persisk talande elever.

För mer information var snäll och kontakta Almedals Trafikskola.

Stora Holm Broschyr

Övningsplatsen ligger på Holmvägen 55 i Hisingen strax utanför Göteborg. Väl framme finns en skylt till Övningsplatsens infart. Stanna på parkeringen som ligger nedanför huvudbyggnaden.

Åker du kollektivt tar du buss 35 eller 135. Busshållplatsen där du stiger av heter “Trafikövningsbanan”. Därifrån tar det ca 10 minuter att gå till Stora Holms Trafikövningsplats.

Pris: 2100:- kr/ person (icke elev 2200:-)

Den obligatoriska riskutbildningen för B-körkort omfattar två delar.

• Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt.
  • Del 2 motsvarar den gamla riskutbildningen (halkbanan) och handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.

När du gör ditt kunskapsprov och körprov måste du ha gjort riskutbildningens båda delar. Riskutbildning för motorcykel gäller inte för personbil.

Riskutbildning del 1 kallas ofta för “Riskettan”. Målet med ”Riskettan bil” är att du skall bli en säker och ansvarsfull förare som är medveten om risker med trafik och fordon. Utbildningen ökar din medvetenhet om farliga beteenden och risker i trafiken, hur du på ett säkert sätt kan förutse och hantera dessa samt skapa förutsättningar för ett ansvarsfullt körande. Utbildningen varar drygt tre timmar och är giltig i fem år.

OBS!

• Man kan boka kursen via skolans telefon eller mail, skriv ditt namn, personnummer och telefonnummer.
  • Avbokning/ombokning av kursen skall göras senast 3 arbetsdagar innan kurstillfället.
  • Halva avgift tas ut vid sen avbokning samt för utebliven kursdeltagare.
  • Betalning görs på skolan eller på bankgironummer en vecka innan kursen: BG 190-9456 (Vid betalning till BG ska elevens namn och personnummer anges i meddelande).
  • Vid akut sjukdom där läkarintyg kan uppvisas får ny tid bokas utan kostnad.
  • Du ska vara där senast 30 minuter innan kursens start.
  • Tag med giltig legitimation för att vi ska veta att vi utbildar rätt person.
  • Vid eventuella frågor, kontakta oss gärna på tel: 031- 208 202 eller 0765- 68 68 69.